Een gluten- en caseine vrij dieet? Werkt het?

We zijn 4 weken met het hele gezin op een gluten- en caseinevrij dieet gegaan. Iets dat ik al jaren geleden wilde proberen, maar toen woonden we in Thailand en was dit heel lastig om te doen. Thijs lust namelijk heel weinig.

Een glutenvrij dieet ken je vast wel. Overal waar tarwe in zit (en dat is best veel) mag je niet eten. Caseïne is wat minder bekend, maar dit is de eiwit in melk. Iets anders dus dan lactose vrij, want dit zijn de melksuikers. Het komt erop neer, dat je geen enkel melkproduct mag.

Ik had er inmiddels weer over gelezen en toen besloten we, dat het nu maar eens tijd werd om dit te gaan proberen. Met het hele gezin. Dat zou het voor Thijs een stuk gemakkelijker maken.

Waarom dit dieet?

Waarom een gluten- en caseïne vrij dieet? Het schijnt zo te zijn, dat bij mensen met autisme de darmwand gemakkelijker bepaalde eiwitten doorlaat. In dit geval dus de eiwitten vanuit melk en tarwe. Deze worden afgebroken tot onder andere de stof casomorfine. Een stof dat in het lichaam een uitwerking heeft net als morfine, waardoor er een gedrogeerd effect kan ontstaan.

Het duurt 3 dagen tot 3 weken, voordat het lichaam deze casomorfine kwijt is. Dan kan je veranderingen zien bij je kind. Je kind kan spraakzamer zijn, beter oogcontact maken, minder driftbuien hebben, minder schreeuwen, beter slapen en sociale gedrag laten zien.

De darmen werken nauw samen met de hersenen, dat is algemeen bekend. Dus dit klonk mij vrij logisch in de oren. Ook als is hier wetenschappelijk niets over bewezen. Ik wilde dit dieet toch eens gaan proberen. Baadt het niet dan schaadt het niet. En wat nu als het werkt en we een verandering zien?

De voorbereiding

We hebben Thijs ruim van te voren hierover geïnformeerd, zodat hij rustig aan het idee zou kunnen wennen. Dikke tranen toen we aan hem vertelden wat ons plan zou zijn, maar langzaam begon hij aan het idee te wennen. Ook hebben we hem en z’n zusje een beloning beloofd als ze het 4 weken zouden volhouden. De datum hebben we gepland en op zaterdag zijn we vol goede moed begonnen.

De week voor we zouden starten ben ik me gaan verdiepen in wat we wel en niet zouden mogen eten. Ik ben de supermarkten afgegaan om te zien wat er zoal wordt verkocht aan glutenvrije producten. Dat is best veel. Zo heb ik een goede vervanger gevonden voor de melk en yogurt en dat is kokosyoghurt. Het is echt heerlijk, vrij zoet zonder toegevoegde suikers en het schijnt ook nog eens gezond te zijn. Voor mijn koffie ben ik havermelk gaan gebruiken en dan de barista versie van Oatly (klopt lekker goed op) en ben ik in plaats van melk ook rijstmelk gaan gebruiken. Perfect voor in de pannenkoeken en zelfs lekker om zo te drinken.

Hoe is het verlopen?

We hebben heel veel glutenvrije pannenkoeken gegeten. In plaats van melk deed ik er dus rijstmelk in en met een beetje ahornsirooop (maple sirop) was het een heerlijk ontbijt. Zelf at ik de pannenkoekjes met kokosyoghurt, zelfgemaakte glutenvrije cruesli en blauwe bessen. Echt een superontbijt en ook nog eens gezond. Ik maakte de pannenkoeken de avond van te voren, zodat ik ‘s morgens niet teveel stress zou hebben.

Hieronder vind je mijn zelfbedachte recept. Ik werk niet met hoeveelheden. Begin met de melk en eieren en doe er zoveel bloem doorheen als jij lekker vindt. Hoe dunner het beslag hoe dunner de pannenkoeken. Ik maak het beslag lekker dik, zodat je van die American pancakes kan maken.

Wat we wel echt begonnen te missen was de geraspte kaas, die we in de warme maaltijden gebruiken. Veel van de maaltijden, die Thijs graag lust (en dat zijn er al zo weinig) kon ik niet meer maken. Dat werd toch echt wel een beperking voor ons allemaal. En vegan kaas was geen goede vervanging helaas.

Toch kan ik zeggen, dat Thijs het super gedaan heeft. Hij heeft zich fantastisch aan het dieet gehouden. Als hij ergens anders was, nam hij niets aan waar gluten of caseine in zat en at geduldig zijn eigen eten.

De resultaten

In de laatste week zagen we een verandering bij Thijs. Hij werd socialer, ging meer praten en werd minder snel geïrriteerd. We begonnen echt een verschil te merken. Zou dit dan toch door het dieet komen?

Was het net een rustige week voor hem of toch het dieet? Onze belofte was, dat het dieet 4 weken zou duren. Ermee doorgaan was dus geen optie. We zijn met Thijs hierover gaan praten en hebben hem uitgelegd dat we een verschil zagen bij hem. We zijn dus na de 4 weken gestopt met het dieet.

Wel zijn we blijven praten over het verschil dat we bij hem zagen en de optie om evt. door te gaan met alleen een glutenvrij dieet. Dus dat hij wel kaas kon blijven eten.

Wat nu?

Een week nadat we zijn gestopt met het dieet, begon Thijs zelf een verschil te merken in zijn gedrag. Hij merkte dat hij sneller boos werd en heeft toen aangegeven toch op een glutenvrij dieet te willen gaan.

Zo zijn we per 1 januari gestart met een volledig glutenvrij dieet en na een week merkten we wederom weer een verschil. We zagen dat hij weer wat flexibeler werd. Hij werd echt gemakkelijker in de omgang. We hebben lekker brood gevonden bij een bakker waar je online je brood en zelf eierkoeken en muffins kunt bestellen. Mocht je interesse hebben? Onder dit bericht vind je de link.

Zou ik je dit dieet aanraden? Ik vind het lastig, want er is zo weinig over bekend. Als je hier al over twijfelt, omdat je er al over hebt gelezen? Dan zou ik het zeker eens uitproberen.

Mocht je nog vragen hebben over het dieet? Laat het me dan gerust even weten

Liefs,

Renske

Extra info waar ik alle producten heb gekocht:

  • Ik gebruik heel veel producten van het merk Schar. Dit is ook te koop in de supermarkt. Je kunt ook heel veel kopen op de site van de glutenvrije webshop
  • Vers brood, muffins en eierkoeken kun je kopen bij: Bakker Leo

Hieronder kun je mijn podcast beluisteren. Hierin vertel ik je alles over het verloop van ons dieet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *